Buzdovan je priča o strasti, inovaciji i vjeri u domaću proizvodnju, nastala iz želje dvojice entuzijasta da na hrvatsko tržište donesu nešto autentično i jedinstveno – craft jabukovaču eng. cider, izrađenu isključivo od domaćih jabuka. Tomislav i Dino, osnivači Buzdovana, uspjeli su prevladati brojne izazove s kojima su se susreli tijekom pokretanja projekta, od skromnih financijskih sredstava do činjenice da je cider bio gotovo nepoznat proizvod u Hrvatskoj. Njihova vizija i upornost doveli su ih do stvaranja brenda koji sada nudi visokokvalitetne jabukovače koje se ističu na domaćem i inozemnom tržištu.

Tomislav Veseljak (desno) i Dino Mehulić (lijevo)
Buzdovan se izdvojio od drugih brendova svojom dubokom povezanošću s hrvatskim poljoprivrednim sektorom. Sva jabukovača izrađuje se od lokalno uzgojenih jabuka, a posebnu pozornost posvećuju starim, gotovo zaboravljenim sortama koje koriste u svojoj premium liniji Buna cidera. Koristeći tradicionalne vinske tehnike i organske metode uzgoja, Buzdovan nudi piće koje ne samo da osvaja svojim okusom, već i održivim pristupom proizvodnji.
Rijetko koja priča oduševi iskrenošću i strašću na prvu kao ona o Buzdovanu. U ovom kratkom intervjuu otkrijte što ovaj brend čini posebnim, kako su prevladali izazove te zašto svaki gutljaj njihove jabukovače priča priču domaće kvalitete i predanosti.
Možete li podijeliti neke od izazova s kojima ste se suočili prilikom pokretanja Buzdovana i kako ste ih prevladali?
T: Kao i kod svakog start-up projekta, sredstva su bila skromna a craft cider je tad bio potpuna nepoznanica u RH. Još uvijek je zahtjevan zadatak edukacija potrošača o tome da je Buzdovan drugačiji i iskren za razliku od masovne proizvodnje cidera s kojom se susrećemo.
Što čini cider Buzdovan jedinstven u usporedbi s drugim brendovima na tržištu?
T: Nas se često veže uz craft pivarski sektor i zahvalni smo konzumentima craft piva koji nam otpočetka daju veliku podršku bez obzira što je cider vino od jabuke a ne pivo. Vinski svijet i publika još uvijek ne uviđa da jabuke kako same, kako u kombinaciji s drugim voćem mogu iznjedriti kompleksno piće, itekako vrijedno pažnje kao npr. naša linija Buna cidera. Svaka čast našim kolegama craft pivarima, s kojima smo u prijateljskim odnosima poput dečki iz Pulfer pivovare ali ako ćemo do kraja diferencirati craft proizvodnju, mi imamo priliku plasirati isključivo hrvatsku sirovinu (jabuku) dok pivari uvoze slad i hmelj.


Možete li nas provesti kroz proces izrade vaše craft jabukovače, od odabira jabuka do flaširanja?
D: Jabuke za Buzdovan su isključivo sa naših OPG-ova koje otkupljuju veći poslovni subjekti od kojih na kraju mi kupujemo za svoje cidere, dok jabuke za Bunu je teže nabaviti jer se radi o proizvodu drugog senzbiliteta. Riječ je o cideru starih sorti jabuka kojih praktički nema, te smo u zadnje tri godine ostvarili kontakte od Like preko Zagorja do Slavonije i uz to posadili vlastiti voćnjak koji bi trebao doći u rod kroz koju godinu. Proces proizvodnje je identičan kao i kod vina izuzev jedne stvari - mi Buzdovan karboniziramo što je jedina sličnost sa pivom. Buna je druga priča…



Sorte jabuka Tomislav i Dino biraju na temelju analiza jabučnog soka kroz godine a u procesu proizvodnje njihove jabukovače koriste tradicionalne tehnike proizvodnje vina. Dosljednost i kvalitetu u svakoj seriji jabukovače osiguravaju znanjem, te ništa ne prepuštaju slučaju i ne izbacuju proizvode iz pogona na "blef".
Koje različite vrste ili okuse jabukovače Buzdovan nudi? Imate li neke prepoznatljive jabukovače?
T: Trenutačno nudimo 4 okusa Buzdovana i 1 stil Bune i na našem tržištu su drugačiji od konkurencije jer se zaista radi o ferementiranoj jabuci.

Buzdovan cider
Kako smišljate nove okuse ili recepte za jabukovaču? Što vas inspirira za te kreacije?
T: Naša proizvodnja je usko vezana uz poljoprivredni sektor i nekad smo ograničeni zbog toga u kreiranju novih okusa. Na primjer, prošle godine nismo niti jednu litru Buna cidera proizveli jer starih sorti jabuka jednostavno nije bilo na tržištu. Stare sorte zbog svoje kompleksnosti su najzahvalnije za eksperimentiranje, dok je kod Buzdovana prisutan trenutak, što bi se moglo svidjeti ipak malo široj publici i tu smo jako oprezni s izbacivanjem novih stilova. Prisutni smo u retail maloprodajama s ograničenim brojem okusa ali planiramo izbaciti još jedan okus sljedeće proljeće.
Postoje li limitirane ili sezonske jabukovače koje Buzdovan proizvodi? Što ih čini posebnima?
D: Buna cider od starih hrvatskih sorti jabuka. Spontana fermentacija na divljim kvascima sa jabukama organskog podrijetla ga čini posebnim, a ove godine je Buna osvojila srebrenu medalju u kategoriji slatki prirodni cideri na prestižnom međunarodnom natjecanju u prirodnim ciderim održanog u Madeiri, Portugalu.

Buna cider
Kako odlučujete koje nove proizvode ćete uvesti na tržište?
D: Pratimo što se događa na stranim tržištima, osluškujemo naravno i naše ali nekad slušamo i samo svoju intuiciju. U sva tri slučaja radi se o satima kalkuliranja jer mi nemamo pravo česte greške s obzirom da je berba jabuka jednom godišnje...
Tko su ključni članovi tima Buzdovan i koje uloge igraju u procesu izrade jabukovače?
D: Samo smo nas dvoje ali nadamo se da će nas biti više sljedeće godine jer postaje sve teže kvalitetno odraditi sve aspekte poslovanja. Generalno nema izražene hijerarhije jer nas je samo dvoje pa se nadopunjujemo u svemu osim u jednoj bitnoj stvari. Tomislav je enolog/tehnolog dok se ja nešto više bavi prodajom i ‘papirima’ te voćnjakom.

Tomislav Veseljak

Dino Mehulić
Kako potičete kreativnost i inovacije unutar svog tima kada je riječ o razvoju novih jabukovača?
T: U jednom trenutku to postane igra, doduše ozbiljna jer se radi o egzistenciji ali ishodište svega je voće i ferementiranje istog i ovim putem najavljujemo da ćemo u 2025. godini izbaciti nove kreacije u vidu kofermentacije jabuke s drugim voćem…
Koje temeljne vrijednosti ili načela vode Buzdovan kao tvrtku?
T: Iskren proizvod koji i sami želimo konzumirati, promoviranje hrvatske jabuke, pogotovo starih sorti te holistički pristup poljoprivredi.
Koliko je održivost važna u vašem proizvodnom procesu i koje korake poduzimate kako biste smanjili utjecaj na okoliš?
T: Ono čemu mi pridonosimo i na to se ponosimo je što se u našem voćnjaku povodimo minimalnom intervencijom, uzgojem zasnovanom na organskim načelima bez herbicida i pesticida uz minimalan prohod strojeva sa unutarnjim izgaranjem.

Sa svojim kupcima se povezuju kroz aktivnosti i komunikaciju na društvenim mrežama te na taj način prikupljaju povratne informacije o svojim proizvodima. Kada je u pitanju popularnost njihovih proizvoda, ona je u konstantnom porastu iz godine u godinu te je odaziv sve bolji.
Nudite li obilaske, degustacije ili događaje gdje kupci mogu saznati više o procesu izrade jabukovače?
T: Vrata našeg podruma su uvijek otvorena našim sadašnjim i budućim konzumentima/obožavateljima.
Kako educirate potrošače o umijeću izrade jabukovače i što Buzdovan čini posebnim?
D: Trenutačno kroz društvene mreže dokumentiramo određene segmente proizvodnje i uvijek smo voljni odgovarati na upite i slično ali nismo dosad imali prilike (izuzev nekoliko članaka široj javnosti) educirati širu publiku. U 2025. godini planiramo značajnije marketinške aktivnosti koji će osim na promidžbu samog proizvoda jednim dijelom biti usmjerene i na edukaciju potrošača.
Kako vidite razvoj industrije craft jabukovače u nadolazećim godinama i kako se Buzdovan pozicionira u tom kontekstu?
D: Ponosni smo što smo pioniri na hrvatskoj sceni i uvijek ćemo to i ostati jer je ovo naš životni poziv. Svakako priželjkujemo još craft proizvođača, bilo bi lijepo jednog dana održati craft cider festival u Hrvatskoj…
Koji trendovi u industriji pića vas najviše uzbuđuju i kako utječu na razvoj vaših proizvoda?
T: Najviše nas uzbuđuje scena prirodnih cidera i vina, kojoj s Buna ciderom pripadamo i ne isključujemo da nećemo izbaciti prirodno vino. Osim toga, pratimo što se događa na tržištu voćnih destilata, poglavito jabuke te planiramo izbaciti nešto u dogledno vrijeme. Također, zanima nas i proizvodnja odležanih octeva što je isto u planu…
Kako se Buzdovan razlikuje u konkurentnom tržištu?
T: U Hrvatskoj trenutačno osim masovne nemamo konkurenciju, te prva i najvažnija razilka jest da ‘mi fermentiramo pravo voće’.

Jeste li se suočili s izazovima u marketingu craft proizvoda i kako ste ih riješili?
D: Dosad je Buzdovan koliko god to suludo zvučalo funkcionirao praktički bez ikakvih marketinških aktivnosti ali od ljeta ove godine smo dobili partnera iz svijeta medija te ćemo dobiti priliku da se uspješnije pozabavimo sa izazovima koje marketing nosi.

Koji su ciljevi Buzdovana za budućnost? Postoje li neki nadolazeći projekti ili proširenja koja možete podijeliti s nama?
T: Povećavamo kapacitete Buzdovana za 30%, a cilj je približiti craft cider široj publici i ovim putem pozivamo ljude da obiđu police u Kauflandu, Interspar hipermarketima i Metrou i probaju naš cider ako već nisu.
Istražujete li nove okuse, suradnje ili linije proizvoda na koje se kupci mogu radovati?
D: Istražujemo konstantno i naši kupci se u 2025. godini mogu radovati novim okusima kako Buzdovana tako i Bune, a izbacujemo i svoju prvu vinsku etiketu. Što se tiče destilata od jabuke i odležanog octa to je u fazi razvoja.

Kako planirate nastaviti inovirati i rasti, a istovremeno ostati vjerni svom zanatu i vrijednostima?
D: Ne vidimo kako i zašto bi nas osjetno povećanje proizvodnje moglo omesti u tome da i dalje budemo kao i naš proizvod iskreni u onome što radimo i proizvodimo. Craft cider proizvodnja, barem onakva kakvu smo mi zamislili i na kraju pokrenuli, u kojoj je organski voćnjak ishodište naših ambicija i vrijednosti, jest i bit će pravi i iskreni pokazatelj čemu mi težimo kao proizvođači.
Kakvo nasljeđe se nadate da će Buzdovan ostaviti u svijetu craft jabukovače?
T: Svijetom craft jabukovače dominiraju proizvođači kojima je dostupna ‘cider’ jabuka te se nadamo da ćemo kroz našu liniju Buna apple cidera u godinama koje su pred nama staviti na cider mapu svijeta naše stare sorte jabuka koje mogu konkurirati najboljim cider sortama iz Engleske ili Francuske…

Uz kontinuiranu podršku ljubitelja craft piva i stalno rastuću bazu potrošača, Buzdovan se ponosno pozicionira kao pionir na hrvatskoj cider sceni. Nadamo se da ste u ovom članku saznali više o njihovom procesu proizvodnje, jedinstvenim tehnikama, razvoju novih okusa, izazovima s kojima su se suočili te o viziji koju imaju za budućnost. Svaka boca Buzdovana nosi priču o iskrenosti, kvaliteti i ljubavi prema domaćim, hrvatskim jabukama.
Velika čast je bila intervjuirati ove iznimne ljude i želimo im puno uspjeha u budućnosti.
Za više informacija posjetite njihov Instagram profil.
Slike: Buzdovan, Robert Kasić, Ana Kovačić
Yorumlar